Arabnyheter intervjuar Lasse Wilhelmson

Med anledning av att Dror Feiler kandiderar 2010 för vänsterpartiet till riksdagen och Henry Asher kandiderar för kommunistiska partiet i kommunvalet i Göteborg,  finns underst en bilaga som kommenterar detta.

————————————-

Mousa Almllahi: Hur blev du engagerad i palestinarörelsen?

Lasse Wilhelmson: När jag var ung, var jag med i 68-rörelsen. Särskilt aktiv var jag för Vietnam och mot USA-imperialismen, men även mot Sovjets socialimperialism på den tiden. För mig var den viktigaste frågan den om nationellt oberoende gentemot supermakterna. På det sättet blev också stödet för Vietnams befrielse angeläget för oss i Sverige. För mig som ung judisk marxist blev det då naturligt att stödja palestinierna som var offer för kolonisation.

Men det var inte förrän i mitten av 90-talet som jag blev aktiv i palestinafrågan. Det var när jag förstod att Oslo-överenskommensen bara var ett sionistiskt trick för att vinna tid för ytterligare landstöld. Jag anslöt mig då till en judisk fredsgrupp (JIPF), eftersom jag trodde att det skulle vara mer effektivt att stödja palestinierna under judiskt baner. Men ganska snart insåg jag att denna grupp var sionistisk, eftersom de hela tiden letade efter ”antisemitism” och försvarade den judiska staten på stulet land och följdaktligen inte kunde stödja palestiniernas oförytterliga rätt att återvända. Tråkigt nog är de flesta av mina gamla judiska marxistiska vänner från 68 idag sionister.

Dessa judiska marxister är i själva verket den innersta försvarscirkeln för den judiska staten och de bestämmer också dagordningen för den övriga vänstern och palestinarörelsen. Därför lämnade jag denna judiska ”fredsgrupp” och kritiserade palestinarörelsen för att den inte gör palestiniernas rätt att återvända till en huvudfråga tillsammans med bojkotten av Israel, i stället för att jobba för en 2-stats ”lösning”. (1)

MA: Du hävdar att sionismen är det största hotet för mänskligheten idag. Vad menar du med det?

LW: Den judiska maffian och de judiska oligarkerna dominerar makteliten i dagens värld. De kontrollerar Hollywod, Stor-media och produktionen av ideologi i västvärlden, men även ekonomin genom Central banking och den amerikanska centralbanken Federal Reserv som är privatägd. Denna elit, som även består av andra än judar, använder sig av sionismen för att motivera de nykoloniala krigen som riktar sig mot islam med ”Holocaust” och ”antisemitism” som politiska vapen. Jag anser att sionismen idag är den dominerande ideologin i väst och den viktigaste uttrycksformen för den anglo-amerikanska imperialismen. Sionismen är också den största fienden till de flesta judar. (2)

MA: Är din judiska släktbakgrund viktig för dig?

LW: Självklart, jag kände skuld som jude på grund av att folkmordet på palestinierna sker i alla judars namn, även i mitt. Men jag omvandlade skulden till ett ansvar och började aktivt stödja palestinierna. När jag senare förstod att både sionismen och bolsjevismen var judiska rörelser och att det var judiska marxister från Östeuropa som kolonialiserade Palestina och begick folkmord på palestinierna, slutade jag identifiera mig som jude och rensade även bort resternas av marxism i min identitet. Jag blev helt enkelt en vanlig människa och humanist.

MA: Vad anser du om palestinarörelsen i Sverige? Vad borde förbättras?

LW: Angående de svenska palestinierna så är det deras sak att ta ställning till hur de vill driva politiken. Men jag anser att de också borde arbeta självständigt från andra organisationer och politiska partier. Här säger jag bara: Se upp med de judiska marxisterna!  Övriga palestinarörelsen borde göra rätten att återvända till sin huvudfråga, eftersom det är en förutsättning för en rättvis och bestående fred.

MA: Du har nyligen publicerat en bok, ”Är världen upp och ner?”. Vad handlar den om?

LW: Den innehåller många av mina artiklar och intervjuer med mig. Den handlar om sionismen, Palestina och de ny-koloniala krigen. Om att omvärdera 1900-talets historia. Om den sionistiska makteliten. Det är en bok som inte kunde hitta en förläggare, så jag publicerade den själv. Kanske är den för nära sanningen …

MA: Författaren och poeten Mohamed Omar har bjudit in dig som föreläsare i Uppsala den 9 Oktober. Vad kommer du att prata om?

LW: Jag kommer att prata om sionismen och vänstern. De saker som jag själv upplevt och som jag har studerat på djupet sedan dess, men nu lämnat bakom mig…

MA: Tack för intervjun, vi ses på föreläsningen.

(1) Om palestinarörelsens utveckling och enhet

(2) Vad är sionismen?

Bilaga

Dror Feiler (v) är ordförande för både JIPF i Sverige och EJJP i Europa. Henry Ascher (kp) är också medlem i JIPF. Bägge dessa organisationer försvarar den judiska staten som är sionismens mål. Både Feiler och Asher ingick i den svenska gruppen på Ship to Gaza.

De anser, precis som resten av den organiserade Palestinarörelsen i Sverige (PGS och ISM), att det är orealistiskt att de fördrivna palestinierna skall få återvända annat än i symbolisk mening. Detta trots FN:s årliga beslut om detta i resolutionerna 194 och 3236. Samtidigt säger de hycklade att man stödjer alla FN-beslut i Palestinafrågan.

I en intervju i tidningen Proletären ”Kommunismen räddade mitt liv” säger Drors mor Pnina Feiler om Al Nakba 1947, när närmare 800 000 palestinier fördrevs under bestialiska former:

”– Nu var ju Sovjetunionen för Israels bildande och denna enda gång kunde jag vara både kommunist, jude och israel. Jag ville bli soldat.”

Hon liksom sin son Dror och Henry Asher är den svenska vänsterns hjältar.

Så snart min artikel ”Demokrati eller folkmord?” publicerades i SvD 2003, var Dror Feiler och JIPF snabba med att ta avstånd från idén om en demokrati med lika rättigheter för alla i Palestina.

1947-48 var det marxistiska judar från Östeuropa som gick i spetsen för fördrivningen av Palestinierna. 2010 är det marxistiska judar som försvarar den rasistiska bosättarstaten och därmed även den folkmordspolitik som är en förutsättning för dess bildande och fortbestånd.

Kommentarer inaktiverade.