TV4 + Fox TV = ?

Bild: Casten Almqvist, vd på TV4, på Bonnier Business Press och Bonnier Digital mm.

Foto: Björn Elgstrand

På SvD kultur den 22 februari 2012 slår skribenten Harry Amster ett slag för TV4 med anledning av dess nya samarbetet med det amerikanska Fox Television Studios. Amster är, förutom en av de tyngsta medarbetarna på SvD kultur, tidigare redaktionsmedlem och medarbetare i Judisk Krönika. Av artikeln framgår att TV4 nu behöver rycka upp sig, eftersom man hitills helt hamnat i skuggan av public servicekanalen SVT1.

Fox TV kontrolleras av den välkände mediamogulen Rupert Murdoch, som på senare tid hamnat ordentligt i blåsväder på grund av de metoder som hans mediadynasti använder. I England har de olagliga telefonavlyssningarna Murdochs tidningar använt och hans politiska kontakter med ledande politiker skapat en omfattande skandal som i grunden skadat den politiska elitens och medias anseende. Om detta kan man läsa bland annat i Haaretz, i The Guardian, eller, för den som önskar en grundlig analys, i The Nation. En mycket informativ videointervju av Amy Goodman med Alexander Cockburn (även transkriberad) finns hos Democracy Now och gjordes redan 2003.

Murdoch som är ökänd för att byta tjänster med världsledande politiker som beslutat om de nykoloniala folkrättsstridiga krigen och nu försöker trigga igång ett trejde världskrig genom att hetsa mot Iran, har säkert fortfarande makt och pengar, men knappast längre något anseende. I synnerhet inte bland de journalister och annat mediafolk som har någon som helst yrkesheder kvar – hans byxor är nu definitivt nere vid fotknölarna. Så dock ej på SvD kultur och ledningen för TV4.

Murdochimperiets samarbete med TV4 kommer helt säkert att märkas och vara helt i linje med det judiska Paideas ambitioner att ge judarna en ledande roll i den kulturella och ideologiska ideologiproduktionen i Europa, i detta fall inom TV4.

Som vanligt är dock de starkaste kritikerna av Murdoch själva judar. Låt oss hoppas på mer sådan ”antisemitism”.

Täby den 22 februari

Lasse Wilhelmson

PS Av någon anledning saknas hänvisning till denna blogg på SvD:s redovisning av de som som länkat till artikeln på SvD kultur. DS

Anmärkning: TV4 är nu även anmäld till granskningsnämnden för Radio och TV för ensidig och felaktig information om Iran.

 .. det av TV4:s utrikeskommentator Rolf Porseryd oemotsagda felaktiga påståendet att ”Iran hotar med att utplåna Israel från jordens yta” kan bara inte tillåtas passera ..

Advertisements

Kommentarer inaktiverade.